(5) K+L+P - K
Stelling 4: willekeurige beginstelling

De eerste stap: de koning centraal zetten: 1.Kd3 Ke5 de zwarte koning probeert natuurlijk zolang mogelijk in het midden te blijven. 2.Nc3 De tweede stap: de stukken erbij en proberen goed te zetten (loper en paard op hetzelfde kleur, één veldje tussen). 2...Kf4 3.Be3+ [ Ook 3.Bc5 is goed] 3...Ke5 4.Kc4 Het paard en de loper staan voorlopig goed. De koning moet nu een betere positie opzoeken. 4...Kf5 5.Kd5 Kf6 [ Na 5...Kg4 6.Ke4 wordt de zwarte koning gemakkelijk naar hoek h1 gedreven] 6.Ne2 De loper en het paard staan weer iets te ver weg van de zwarte koning, dus proberen ze een rijtje op te schuiven. 6...Kf5 7.Nd4+ Kf6 [ Na 7...Kg4 8.Ke4 komt h1 weeral heel dichtbij] 8.Bf4 Ke7 Zwart probeert de hoek te ontlopen. 9.Kc6 Paard en loper staan weer goed, dus is het weer tijd voor de koning. 9...Kf7 [ 9...Kd8 10.Kd6 en zwart zit weeral gevangen] 10.Kd7 Kg6 11.Ke6 Kh5 12.Kf5 De koning probeert zo goed mogelijk te volgen. 12...Kh4 Nu is het even opletten geblazen. De zwarte koning moet naar h1 gedreven worden. De witte koning zorgt ervoor dat hij niet wegkan in de richting van h8, dus het paard en de loper moeten de kant van a1 voor hun rekening nemen. De loper dekt veel velden en staat dus goed. Het paard mag dus een rijtje dichter komen en naar e3 gaan. 13.Nc2 Kh3 14.Ne3 De zwarte koning heeft maar 3 velden meer: h3, h4 en h5 14...Kh4 En nu? Op zoek naar de sleutelstelling, dus het paard moet naar g3 15.Nf1 Kh3 16.Ng3 Kg2 17.Kg4 Kf2 18.Bd2 Eenmaal je de koning zo dicht bij de hoek gekregen hebt, geraakt hij er niet meer weg, maar je moet wel blijven opletten en wat rekenen! 18...Kg2 19.Be3 Kh2 20.Kf3 Kh3 En we hebben de stelling bereikt die we wouden. Van hieraf moet je het blindelings kunnen. 21.Bg1 Kh4 22.Ne4 Kh5 23.Kf4 Kg6 24.Ng5 Kf6 25.Bc5 Kg6 26.Be7 Kh5 27.Kf5 Kh4 28.Bd6 Kh5 29.Bg3 Kh6 30.Ne6 Kh5 31.Ng7+ Kh6 32.Kf6 Kh7 33.Kf7 Kh6 34.Bf4+ Kh7 35.Ne6 Kh8 36.Be3 Kh7 37.Nf8+ Kh8 38.Bd4# *



Generated with ChessBase 8.0