K+2 lopers tegen K












(1) K+2L - K

Als we de zwarte koning willen matzetten, doorlopen we dezelfde fases als bij de matvoering met de toren: -de koning naar de rand van het bord drijven met behulp van de eigen koning. -de koning naar de hoek drijven en daar mat zetten. De eerste stap is dus de koning naar de rand drijven. Als we de twee lopers bekijken die naast elkaar staan, dan zien we dat ze een soort "gevangenis" vormen, waar de zwarte koning niet uit kan. We letten er dus op dat we de zwarte koning nooit uit de gevangenis laten ontsnappen, want dan moeten we helemaal opnieuw beginnen. En door de 50 zetten-regel hebben we nu ook niet eeuwig de tijd om mat te zetten. 1.Kc3 We kunnen voorlopig onze lopers niet spelen zonder de gevangenisdeur op een kier te zetten. Daarom komt de koning helpen, zoals in zovele eindspelen. 1...Ke5 2.Kc4 Nog steeds waren er geen goede zetten voor de lopers. 2...Kd6 3.Bd4 en we schuiven een rijtje op 3...Ke6 4.Be4 Kd6 5.Bd5 en nog eentje 5...Ke7 6.Be5 Kd7 7.Kc5 Ke7 8.Kc6 Ke8 en we hebben ons eerste doel bereikt: de zwarte koning staat aan de rand. We moeten er eerst voor zorgen dat hij daar niet meer weg kan: 9.Bd6 Kd8 10.Be6 Ke8 Onthoud deze stelling goed: de twee lopers naast elkaar op 2 rijen van de rand, en de koning die naast de lopers staat. Als je deze stelling bereikt hebt, kun je beginnen aan het tweede deel: de zwarte koning naar de rand drijven en mat zetten. Vanaf hier moet je wel een beetje opletten voor patstellingen. 11.Bd5 De snelste weg om mat te zetten, is de zwarte koning naar de hoek drijven waar je eigen koning het dichtste bij staat, in dit geval a8. Om hem naar die hoek te drijven, nemen we één na één velden af van de zwarte koning. Eerst moeten we dus e8 aanvallen, maar dat gaat niet onmiddellijk. Daarom eerst dit tempozetje (=een zet die niet echt iets aan de stelling verandert, maar die er gewoon voor zorgt dat de tegenpartij aan zet komt). 11...Kd8 12.Bf7 Kc8 13.Be7 Nu nemen we ook d8 af. 13...Kb8 14.Kb6 Kc8 15.Be6+ Kb8 16.Bd6+ Ka8 17.Bd5# *



Generated with ChessBase 8.0