Fietstochten in de Rupelstreek

  1. Boom - Hazewinkel - Boom

  2. Boom - Lier - Boom

  3. Boom - Mechelen - Boom

  4. Boom - Temse - Hemiksem - Boom

  5. Willebroek - Zemst - Willebroek

 

  1. Boom - Hazewinkel - Boom
    Totale afstand: 18 km
    Vertrekpunt: Grote Markt Boom
    Route: Colonel Silvertopstraat - eerste straat rechts Emile Vanderveldestraat tot aan de lichten - rechts richting Willebroek - over Rupelbrug - vˇˇr kanaalbrug aan lichten linksaf naar Klein Willebroek
    KLEIN-WILLEBROEK is een der meest pittoreske plaatsjes van Vlaanderen. Aan de linkerkant van het ophaalbruggetje zie je van links naar rechts: de brouwerij van DesirÚ Lamot, het Tol- en Sashuis, het gedenkteken voor de boottrekkers, de sluis, het schippersgedenkteken en helemaal boven de Shermantank van het type dat een grote rol heeft gespeeld bij de bevrijding van Boom en Antwerpen in 1944. Klein-Willebroek heeft een historische betekenis als overstapterminus van de passagiersschepen tussen Brussel en Antwerpen. De Vaart dateert van 1561 en het Tol- en Sashuis van 1608.
    Route: over het bruggetje naar rechts langs de Vaart (kanaal) - 100 meter verder linksaf de Rupeldijk op - Rupeldijk volgen
    Aan de overzijde van de Rupel zie je de ru´nes van de steenbakkerijen en scheepstimmerwerven. Even verder rechts merk je een grote waterplas waar men in de zomer kan surfen en zeilen. Deze put werd uitgegraven om met de grond de kleiputten in Boom op te vullen. Voorbij deze plas zie je het kasteel De Bocht, eertijds het jachtpaviljoen van de Graven Van Hoorn. Voorbij de Rupelbocht ligt het centrum Terhagen (deelgemeente van Rumst). Merk ook in de Rupel de talrijke langwerpige stenen uitsteeksels, de zogenaamde "kribben" die de stroming moeten afremmen om de dijken te beschermen.
    Bij het volgen van de Rupeldijk zie je aan de overzijde de gemeente Rumst. Voorbij de opstap van het afgeschafte veer kom je aan de zogenaamde "Koeiestaart". Hier komen Nete en Dijle samen en vormen de Rupel. De fietsroute loopt verder tot het Zennegat, waar de Zenne en de Leuvense Vaart (kanaal tussen Mechelen en Leuven) in de Dijle komen.
    Route: Rupeldijk volgen tot het Zennegat - even Zennedijk volgen - rechts naar beneden langs de Hooiendonkstraat voorbij Taverne Zennehoeve - je bent nu in HEFFEN (deelgemeente van Mechelen) - betonbaantje volgen tot de eerste straat rechts Grote Mierenstraat - aan einde van de straat naar rechts Heindonksesteenweg richting HEINDONK (deelgemeente van Willebroek) - Rijkssportcentrum van het BLOSO binnenrijden langs poort
    Je bevindt je nu op het domein van het watersport van het watersportcentrum "De Hazewinkel". Ook deze watersportbaan ligt in een enorme put die werd uitgegraven om de kleiputten in Boom op te vullen. Hier hebben regelmatig de Belgische kampioenschappen "roeien" plaats en ook het Europese kampioenschap werd hier reeds ingericht.
    Route: langsheen het water, de bovenste weg nemen (de onderste wordt enkel gebruikt om met de fiets roeiwedstrijden te volgen)
    Links bevindt zich "Het Heindonkse Broek", een natuurreservaat op het grondgebied van Willebroek en Mechelen.
    Wie de fietstocht wil onderbreken om even door "Het Broek" te wandelen, komt er gemakkelijk langs de smalle houten bruggetjes.
    Route: tot het einde van de watersportbaan - linksaf "De Hazewinkel" verlaten via poort - nu ben je in BLAASVELD (deelgemeente van Willebroek) - rechtsaf richting Willebroek - onder de spoorwegbrug van de lijn Mechelen - Sint-Niklaas - aan het kanaal Brussel-Rupel naar rechts tot in KLEIN-WILLEBROEK
    Onderweg komen we voorbij de splitsing van het kanaal. De nieuwe (bredere) zich van ons verwijderde arm loopt via Ruisbroek en komt pas kilometers verder in de Rupel. Deze nieuwe arm werd tussen 1910 en 1922 uitgegraven omdat de oude arm via Klein-Willebroek te smal en te ondiep was geworden. De transformatie van de oude vaart tot zeekanaal was van dan af een feit.
    Route: over het bruggetje - rechtsaf tot aan de Rupel - linksaf naar Rupelbrug - rechts over de Rupelbrug naar Boom
    Rupelbrug. Dit door de Bomenaars lange tijd "Nieuwe Brug" genoemde kunstwerk werd in 1939 opengesteld en voltooide meteen de nieuwe baan tussen Antwerpen en Brussel.
    Route: tot aan lichten - rechtsaf Henri Spillemaeckersstraat - Grote Markt BOOM

 

  1. Boom - Lier - Boom
    Totale afstand: 43 km
    Vertrek - Grote Markt BOOM
    Route: volg de fietstocht Boom-Mechelen-Boom tot aan de brug van Walem - 150 meter voorbij de brug linksaf de Netedijk opfietsen
    Aan de overkant van de Nete zie je gedurende enkele kilometers de bekkens van de Antwerpse Water Werken. Rechts de hovingen van de Abdij van Roosendaal. Even verder zie je de spaarbekkens van de Antwerpse Water Werken nu aan je rechterkant. Aan de overzijde van de Nete bevinden zich twee grote fabrieken: Sidal Hoogovens Aluminium en Scott Continental papierfabriek.
    Route: de Nete blijven volgen - je fietst o.a. onder de spoorwegbrug van de lijn Antwerpen-Brussel en kruist de baan Duffel-Mechelen. Nete volgen tot aan sluis van Duffel die toegang geeft tot het Nete-kanaal
    De Nete snijdt DUFFEL in twee stukken. Aan de kant waar je fietst ligt Duffel Oost met de Onze-Lieve-Vrouw-Kerk, aan de overzijde Duffel West met de Sint-Martinuskerk. Voorbij de kruising met de baan Duffel-Mechelen zie je rechts opnieuw de A.W.W.-spaarbekkens. Enkele kilometers verder zwenkt de Nete naar links en kunnen we deze niet meer volgen. Hier komen we aan de Sluis van Duffel die toegang geeft tot het Netekanaal. Dit sas dateert van de tweede wereldoorlog, maar kwam pas in 1961 in gebruik na de uitgraving van het kanaal.
    Route: volg het Netekanaal tot aan de eerste brug en sla dadelijk rechts af - de brug op, over het kanaal - over de brug eerste straat rechts - onmiddellijk opnieuw rechts, zo kom je even aan de andere oever van het Netekanaal - 300 meter richting Duffel rijden - rechtsaf langs melkfabriek richting Lier
    Je krijgt hier reeds een mooi uitzicht op de Peperbustoren van de Lierse Sint-Gommaruskerk.
    Route: fiets onder de eerste brug tot aan de tweede brug waar je de Nete oversteekt - over de brug naar links het Felix Timmermanspad volgen
    Je ziet de achterkant van het LIERSE Begijnhof en komt aan het bruggetje van het "saske", dit is de waterkering van de afleidingsvaart.
    Route: over het bruggetje linksaf naar Duffel - je bent nu op de rechteroever van de Nete - je fietst voorbij het Lierse broek en Kasteel Ringenhof - na 7 km kom je in het centrum van DUFFEL met aan je rechterkant de ajuintorentjes van het Gemeentehuis - aan de brug de baan oversteken - rechteroever volgen
    Je rijdt voorbij de gerestaureerde torens van het historische Hof ter Elst.
    Route: voor de spoorwegbrug rechts omlaag tot aan de baan - linksaf - onder de spoorwegbrug langs de A. Stockletlaan richting Rumst - voorbij taverne "De Schrans" tot aan taverne "Huis ten Halve" - rechtsaf de Herderstraat tot einde volgen - bij begin Keizerenberg linksaf de Potaardestraat (richting watertoren) inrijden - Antwerpsesteenweg oversteken - je komt zo in de Slijkenhoefstraa
    Voorbij de watertoren bevindt zich rechts de gerestaureerde Slijkenhoef of Sleckenhoef. Rechts voor de brug zie je de piste van het Rumst Racing Team. Bovenop de viaduct ben je op het "dak van de Rupelstreek".
    Route: dadelijk voorbij de viaduct draai je rechts de Plantenhoekstraat in - je komt voorbij het terrein van de Antwerp Cricket Club - rechtdoor de Keelhoevestraat volgen
    Je krijgt hier een indrukwekkend zicht over de afgravingen en de centra van Rumst, Terhagen en Boom.
    Route: Rumstsestraat rechts inslaan - tot aan kerk van REET
    Op je rechterkant zie je de hovingen van Kasteel "van 't Laer". Tegen de muur van de kerk van Reet staat een oude grafsteen ter nagedachtenis van 1082 Bomenaars die van 1866 tot 1869 in Reet werden begraven, omdat het Boomse kerkhof nog niet was gewijd.
    Route: linksaf richting Boom via de Molenstraat - rechtdoor de Kerkhofstraat ten einde rijden - rechts de Tuyaertsstraat - aan einde Tuyaertsstraat even naar rechts en via de Kerkstraat naar de Grote Markt BOOM

 

  1. Boom - Mechelen - Boom
    Totale afstand: 38 km
    Vertrek: Grote Markt BOOM
    Route: Groene Hofstraat - rechtdoor over Heldenplaats - Bassinstraat - aan einde van Bassinstraat links de Pachterslei inslaan - rechtsaf de Kapelstraat inrijden - vˇˇr Sint-Anna-Kapel rechts naar beneden naar de wijk Hoek - weg volgen naar links
    Je ziet hier het rode milieumonument van Paul De Niel dat herinnert aan de massa klei die in de Rupelstreek werd weggegraven en aan de enorme hoeveelheid afvalstoffen die daarna in de grond werd gestopt. Even verder kom je voorbij de plaats waar de tweemastgaffelschoener "Rupel" (= schip van hetzelfde type waarmee een eeuw lang bakstenen naar overal in de wereld werden vervoerd) van het project De Steenschuit werd gebouwd.
    Route: benedenweg blijven volgen langs typische arbeidershuisjes van de oudste wijk van Boom - bij splitsing van de weg de Rupeldijk oprijden
    Aan de linkerkant zie je ru´nes van de steenbakkerijen en het museum Rupelklei. Je bent nu in TERHAGEN (deelgemeente van Rumst).
    Route: volg de dijk voorbij de sporthal en de steenbakkerijen Heylen - op een bepaald ogenblik wordt de weg versperd door een huis - verlaat voor het huis de dijk en rijd hem daarna terug op - volg de rechteroever van de Nete
    Je bent voorbij de plaats gefietst waar de Nete en de Dijle de Rupel vormen. Even verder kom je voorbij het oude zwembad en de visvijvers met op de achtergrond de kerk van Rumst. Verder de Nete volgend kom je onder de brug van de snelweg Antwerpen - Brussel.
    Route: onmiddellijk na de brug over de snelweg naar links langs de Netestraat - rechts Mechelsesteenweg inslaan
    De Mechelsesteenweg is de oude baan van Antwerpen naar Brussel. Aan de linkerzijde zie je de Antwerpse Water Werken. Je komt aan de historische brug van WALEM over de nete. Op deze brug werd in 1830 slag geleverd tegen de Hollanders en in 1944 tegen de Duitsers.
    Route: voorbij de brug rechts de Baron Coppenslaan inslaan - 200 meter verder aan de beek rechtsaf naar linkeroever Nete - onder de snelweg door - na 2,5 km links rechteroever Dijle volgen tot aan industriepark Mechelen - Noord
    Je fietst langs het Battenbroek en ziet even verder aan de linkerkant de putten die uitgegraven werden om de snelweg aan te leggen. Deze putten worden gebruikt voor watersport, voornamelijk waterskiŰn. Aan de overkant van de Dijle bevindt zich het Zennegat.
    In BATTEL (deelgemeente van Mechelen) fiets je voorbij het industriepark Mechelen-Noord, aan het bruggetje zie je links de waterzuiveringsinstallatie.
    Route: voorbij het industriepark Mechelen-Noord over het bruggetje - onder de baan Mechelen-Dendermonde en de snelweg Antwerpen-Brussel
    Je hebt een mooi uitzicht op Mechelen met de imposante Sint-Romboutstoren. De Dijle zwenkt even verder naar links.
    Route: over de brug - voorbij McDonald's - rechts richting stedelijk zwembad - linksaf kom je aan het keerdok - rechts over de sluisdeuren - rechtsaf naar Mechelse sporthal - achter sporthal rechtsaf linkeroever Dijle opfietsen - Dijle volgen voorbij Taverne 't Bergske tot de Leuvense Vaart (kanaal Mechelen-Leuven) - over de sluisdeuren - even naar links - rechtsaf naar rechteroever Zenne - linksaf Zenne volgen tot aan de brug van HEFFEN - brug overrijden en achtereenvolgens linkeroever Zenne - linkeroever Dijle en linkeroever Rupel volgen
    Voorbij de brug van Heffen kom je langs de kerk van Heffen, de Willebroekse Polder en het Zennegat (monding van Zenne in Dijle). De Dijle volgend kom je bij het oude veer Heindonk-Rumst opnieuw op het "3 rivierenpunt". Langs de Rupel fietsend zie je in de bocht de ru´ne van het kasteel De Bocht, ooit het jachtpaviljoen van de Graven van Hoorn. De putten aan de linkerkant werden uitgegraven om de kleiputten van de Rupelstreek te vullen.
    Route: voor Klein-Willebroek de Rupeldijk verlaten - oude arm Willebroekse Vaart (kanaal Rupel-Brussel) - rechtsaf kom je nu in KLEIN-WILLEBROEK - over ophaalbruggetje
    In de richting van Boom zie je van links naar rechts de oude brouwerij van DesirÚ Lamot (van de gekende brouwersfamilie), het sas- en tolhuis met kapel, het gedenkteken voor de schippers, de Shermantank en de opstap van de oude brug naar Boom.
    Route: rechtsaf tot aan Rupel - linksaf naar Rupelbrug - rechts over Rupelbrug - aan lichten rechts Henri Spillemaeckersstraat - Grote Markt BOOM

 

  1. Boom - Temse - Hemiksem - Boom
    Totale afstand: 38 km
    Vertrekpunt: Grote Markt BOOM
    Route: Colonel Silvertopstraat - eerste straat rechts Emile Vanderveldestraat volgen tot aan lichten - rechtsaf richting Willebroek - over Rupelbrug - voor kanaalbrug rechts naar beneden - kanaal volgen tot aan de sluisdeuren Kanaal-Rupel
    Rechts Fulton Marine, laatste grote scheepswerf langs de Rupel. Je rijdt hier tussen de Rupel en de nieuwe arm van het kanaal Rupel-Charleroi. Even verder fiets je onder de (onderbroken) spoorwegbrug van de lijn Antwerpen-Rijsel. Aan de overzijde het bedrijf Prayon Rupel, rechts de inmiddels gesloten firma Grace. Even verder rechts een piste voor tweedehandswagens.
    De plaats aan de verbreding in het kanaal (links) werd vroeger "Bij Clothilde" genoemd. Aan de overkant de kerk van RUISBROEK-Sauvegarde. Tot de tweede wereldoorlog lag hier een brug over het kanaal die de Nielse wijk Hellegat via een veer met Ruisbroek verbond.
    Route: over de sluisdeuren die het kanaal met de Rupel verbinden - linkeroever Rupel volgen tot aan de Schelde (wanneer de sluis op het nieuwe zeekanaal functioneert, volgt u de linkeroever Rupel tot aan de sluis - over de sluisdeuren - naar rechts tot aan de Schelde)
    De kanaalarm aan de linkerkant verbindt het kanaal met de Schelde. Even voorbij het sas kwam vroeger de Vliet in de Rupel; de monding werd dichtgegooid na de grote overstroming van Ruisbroek op 3 januari 1976. De Rupeloever volgend zie je rechts de ru´ne van de scheepswerf van WINTAM, links de kerk van Wintam, even verder een mooi zicht op de monding van de Rupel in de Schelde. Waar de weg naar links buigt zie je de nieuwe sluis (Kanaal-Schelde).
    Route: je komt nu op de rechteroever van de Schelde die je volgt tot aan de brug van TEMSE
    Je rijdt voorbij CafÚ Groenen Dyck. Rechts het veer Hingene-Rupelmonde, aan de overzijde van de Schelde Rupelmonde en Steendorp. De Scheldedijk voert je langs het natuurreservaat Klein-Brabant tot De Notaelaer (ooit het jachtpaviljoen van de graven d'Ursel waarvan het kasteel een kilometer landinwaarts ligt). In de Notalaer loopt een permanente tentoonstelling over de Schelde, beneden kan je iets verbruiken. Even verder kom je aan De BarcadŔre met bijhorende cafÚ anno 1911, ooit de stopplaats van de Wilfordboten die de verbinding Temse-Antwerpen verzorgden. Nog wat verder links het prachtige Bornemse gehucht Buitenland.
    Route: fiets onder de brug van Temse, links omhoog via oprit over de langste brug van BelgiŰ (365 meter) - achter de brug links naar beneden - via Consciencestraat de Wilfordkade oprijden
    Temse is een bezoek zeker waard met haar prachtige gemeentehuis met Belfort en het enige Heraldiek-museum ter wereld.
    Route: fiets verder langs de linker Scheldeoever onder de brug richting Steendorp - aan steenbakkerij Swenden even de dijk verlaten rond kil van de steenbakkerij - opnieuw de dijk op - fiets rond de scheepstimmerwerf De Nieuwe Scheldewerven - opnieuw richting Scheldeoever
    Je komt o.a. voorbij Taverne Scaldiana. Scaldiana werd door Bert Peleman ontworpen om de bezoekers van de wereldtentoonstelling in Brussel (1958) aan te trekken met attracties als bewegende Scheldebeelden.
    Route: voorbij Taverne Scheldeland langs de Gelaagstraat en de Oeverstraat naar de Mercatorplaats
    Op de Mercatorplaats staat een standbeeld van de beroemde zeekaartenontwerper Geerard De Creemer alias Mercator. In RUPELMONDE is heel wat te bekijken, o.a. het Mercatoreiland met de Graventoren en de oude Spaanse getijdenmolen.
    Route: Links van de kerk de Geerard De Cremerstraat inrijden - via de Rupelmondestraat naar Bazel - je komt op de Nieuwe Baan - tweede straat rechts de Lamperstraat tot aan de kerk van BAZEL - rechtsaf voorbij Taverne De Eenhoorn en kasteel Wissekerke volg je de Lange Gaanweg - rond de vijver - de Verkortingsdijk volgen door de Bazelse polder naar het Callebeek-veer
    HIER BRENGT EEN OVERZETBOOT JE OM HET HALF UUR NAAR HEMIKSEM (gratis)
    in HEMIKSEM rechtsaf langs de rechteroever van de Schelde en volg het Baksteenpad - volg de Scheldeboord tot de weg onderbroken is door de firma Bekaert - 150 meter naar links rijden voorbij het Beco-clubhuis en fiets dan door de oude stenen poort van de Sint-Bernardusabdij
    De CisterciŰnzers die de Sint-Bernardusabdij hebben gebouwd waren de grondleggers van de baksteennijverheid in de streek. De oorspronkelijke abdij werd gebouwd in 1246, de huidige gebouwen dateren van eind 17de eeuw.
    Route: rechts omlaag naar de Scheldeoever - over de waterkering van de beneden-Vliet - 150 meter verder links naar beneden rijden tot aan de spoorweg van de electriciteitscentrale - Maaielei volgen - rechtsaf de Laardijk op (rechts zie je de ingangspoort van het oude Hof van Ravenstyn) - rechts de Interescautlaan inslaan - links de A. Wustlaan nemen en op het einde de Rupeldijk op - rechteroever van de Rupel volgen.   Je komt voorbij het Tolhuis, waar vroeger tol moest betaald worden om op de Rupel te varen. Links het broek van Niel met verscholen achter de bomen het verbouwde kasteel Nielerbroek, waar een bejaardentehuis is (vroeger ziekenhuis van Niel). Rechts het veer Niel-Wintam.
    Route: 500 meter voorbij het veer de Rupeldijk verlaten - Rupelstraat inrijden richting NIEL-centrum - Heideplaats - Emile Vanderveldelaan - Boomsestraat rechts inslaan - derde straat rechts de Legastraat inslaan - linksaf de Rupeldijk volgen
    Je bent nu in het hart van de baksteennijverheid. De firma Damman is een van de zes overgebleven steenbakkerijen in de Rupelstreek (van de meer dan 150 die ooit in bedrijf waren). Aan de linkerkant zie je de kerk van Hellegat en het beschermde steenbakkerskasteeltje van de familie Mouriau. De GloriŰtte hoorde vroeger bij het kasteeltje maar zij werd omwille van het verbreden van de dijk verplaatst.
    Route: fiets de dijk af - rechtsaf richting Boom - 100 meter verder zie je de "averechtse root"
    De beschermde "averechtse root" is een uniek dorpsgezicht met de achterzijde van de huizen aan de straatkant.
    Route: rechtdoor tussen de ru´nes van de steenbakkerijen
    Aan het Steenbakkerijmuseum (Noeveren 196) krijg je een zicht op de site Frateur, de laatste volledig intact gebleven steenbakkerij-site.
    Route: voorbij de site (aan de oude scheepstimmerwerven) even links omhoog - dadelijk opnieuw rechts naar beneden
    Je bent nu op de steenbakkerij Lauwers, de laatste ambachtelijke steenbakkerij van de Rupelstreek (bezoek is enkel toegelaten met gidsen). Je fietst tevens voorbij de aloude herberg "De Koophandel".
    Route: 100 meter verder links omhoog, rechtsaf de Nielsestraat inslaan - over de Broekweg
    Bovenop de Broekweg heb je rechts een prachtig zicht op de Rupel, links beneden de sleuf van A12 en rechts de ingang van de Rupeltunnel.
    Route: rechtdoor kom je terug op de Grote Markt BOOM

 

  1. Willebroek - Zemst - Willebroek
    Route : Vanuit Willebroek langs het kanaal naar Kapelle-op-den bos fietsen.
    Daar zich het beginpunt bevindt van de fietsroute.
    De kanaalroute die de minder gekende streek tussen Kapelle-op-den bos en Zemst belicht.
    Vandaag heeft men het over het Zeekanaal Brussel--Schelde maar oorspronkelijk heette deze waterweg de Vaart naar Willebroek
    Het werd gegraven tussen 1550 en 1561 met de bedoeling Brussel een vlottere verbinding te verzekeren met de Schelde en de Noordzee, De Zenne was in de l6de eeuw immers niet meer zo geschikt voor de zich ontwikkelende scheepvaart, was ook niet steeds bevaarbaar en de Brusselse handel wilde ook komaf maken met de hoge tolgelden die Mechelen hief op haar vrachtvervoer. Vandaar dus dat men de Vaart bij Willebroek in de Rupel liet uitmonden en niet bij het Mechelse Zennegat.
    De eerste Vaart had amper een diepgang van 1,90 tot 2,20 meter en was 8 tot 10 meter breed. De schepen, die ook zeilen hadden, werden meestal door mannen of vaartkapoenen voortgetrokken. Later gebeurde dat met paarden over jaagpaden. Vanaf 1868 maakten de schippers gebruik van een sleepketting van 28 km, die op de bodem van de vaart lag. In 1829 werd het kanaal verdiept en na 1900 nogmaals uitgediept tot 6,20 m, terwijl de breedte varieerde tussen 60 en 90 meter De in 1896 gestichte N.V Zeekanaal en Haveninrichting van Brussel beheerde vanaf dan het Zeekanaal en na de Eerste Wereldoorlog konden zeeschepen tot 5,000 ton tot Brussel varen. Onze hoofdstad werd een zeehaven. Sinds november 1997 is de nieuwe sluis van Wintam in gebruik en mondt het kanaal rechtstreeks in de Schelde uit.
    Route : We verlaten we de Oostvaartdijk na de brug over het kanaal en nemen links de Oxdonkstraat.
    In de straatbocht, kunnen we rechts een glimp opvan-gen van het kasteeltje Coninckxsteen
    Route : We blijven de hoofdweg volgen, die achtereenvolgens de namen Bredestraat en Expoelstraat krijgt.
    Opgelet: ter hoogte van huisnummer 11 verlaten we de Expoelstraat en slaan we, rechts, de Bosstraat in.
    We komen nu in een groen bekenlandschap. Een slingerende weg leidt ons naar de Dukestraat, die we linksaf volgen.
    Vervolgens slaan we rechts de Pikkeriestraat in, die tot woonstraat is dichtgebouwd Bij het volgende T-kruispunt nemen we links, de Vennestraat.
    Bij het kapelletje komen we in Zemst, meer bepaald in het gehucht Laar.
    Route : We blijven de Vennestraat volgen tot aan de Humbeeksebaan, die we oversteken. Opletten bij het oversteken Aan de overkant volgen we de Halvesteenstraat.
    Waarom die straat met deze naam bedacht werd, merkt u bij het begin ervan. Naast een kapelletje bij de straathoek ligt de mysterieuze HALVE STEEN, die in 1968 tot "monument" verheven werd. Hij werd om-streeks 1930 opgegraven en is sindsdien met diverse raadsels omgeven geweest.
    Was het een offersteen van de dru´den, die hier op een open plaats of laar in het bos hun eredienst hielden? Was het misschien een mijlpaal of een grenssteen? Of moeten we er de sokkel in herkennen van een stenen kruis? Op een figuratieve kaart van 1775 is er alleszins de vermelding Styne Cruys, ofte halven steen.
    Wie lost het raadsel op?
    Route : De Halvesteenstraat volgend, fietsen we aan de volgende driesprong rechtsaf de Grote Parijsstraat in. Daarna nemen we rechts de Larestraat en fietsen tot aan een Mariakapel.
    Deze werd in 1956 gebouwd ter ere van O,-L.-Vrouw van Scherpenheuvel. Devotie kreeg hier vorm In lampversiering.
    Aan de kapel fietsen we links de Kapelstraat in. Bil de volgende splitsing houden we links aan en daarna nemen we rechts Nayakker. Links van ons ligt het Daelmansbos. Het is een deels met populieren, deels met gemengd loofhout (zomereik, Amerikaanse eik, beuk, kastanjelaar, valse acacia, ruwe beuk, vlier en hazelaar beplant bos.
    Route : We fietsen gedeeltelijk rond het bos en rijden links, bil de splitsing, de singelweg in en ontdek-ken aan de zuidrand ervan een schilderachtige plek, bestaande uit twee linden, die een kapelletje overschaduwen.
    Daar gaan we rechtuit. Aan de Bautelare weg gekomen, slaan we rechtsaf tot aan de Linterpoortenlaan, die we eveneens naar rechts nemen. We fietsen voorbij het kasteeldomein Linterpoort.
    Tussen het parkgroen krijgen we een kijk op de noordgevel van het riante landhuis. Het is een classicistisch gebouw uit het laatste kwart van de l8de eeuw, dat gebouwd werd door ene baron van Volden de Sandberg. De tuin is zeer regelmatig aangelegd en biedt een mooi doorzicht op het landbouwgebied en de dorpskern van Eppegem. Het parkdomein bevat enkele prachtige oude bomen. De naam van het kasteel verwijst naar de oorspronkelijke met lindebomen afgezette poort. De dreef, die nog gedeeltelijk bestaat, leidde naar Grimbergen. Het kasteel vormde immers de toegang tot het domein van de Berthouts. Het was een militair wachthuis waar soldaten de toegang beveiligden.
    Route : Voorbij het kasteel slaan we links de Kluisweg in. we fietsen nu langs het kasteelpark tot aan de Hoge Baan, waar we naar rechts afslaan. Door de akkers fietsen we tot aan de Stijn Streuvelslaan. We steken ze, met de nodige voorzichtigheid, over Kort daarna fietsen we opnieuw tussen de velden. Aan de volgende driesprong nemen we links de Rijkenhoekstraat.
    Aan de volgende driesprong nemen we, rechts, de Motstraat.
    Aan het einde ervan ontdekken we opnieuw een kasteeltje. Dit luistert naar de naam IMPEL. Het vindt zijn oorsprong in een middeleeuwse motte, een omgrachte verster-king. Het huidige gebouw dateert oor-spronkelijk van 1783. Even verder stond HOEVE DER MOORTEL, gebouwd in 1770. Ook deze gerestaureerde hoeve vindt haar oor-sprong in het klassieke mottetype van de 11de - 12de eeuw. Dit hof was reeds in de eerste helft van de l3de eeuw uitgebouwd tot een volwaardig bedrijf met eigen gronden en een leenhof. Jan van Cobbenbosch, die het hof in handen had van 1437 tot 1474, was leenman van de heren van Grimbergen. De vijver is nog een overblijfsel van de ringgracht.
    Route : We fietsen door het Dorent-Nelebroek naar de Zenne toe.
    De vochtige valleigronden zijn over een oppervlak-te van 70 ha geklasseerd als landschap en sinds 1981 tevens bestemd als natuurreservaat op het gewest-plan. Het betreft een oud cultuurlandschap waarbij de dichtheid van houtige lijnelementen opvalt, naast de waardevolle graslanden en enkele prachtige afgesne-den Zennemeanders.
    Route : Voorbij het Impelkasteel steken we de Grimbergsesteenweg die we verder volgen tot deze overgaat in de Eppegemsesteenweg, die we volgen tot we aan het Korporaal Tresignieplein komen, waar we de Willebroekse vaart oversteken.
    Het gehucht dat zich aan de kanaaloevers ontwikkelde is bekend als "Verbrande Brug". De naam stamt uit 1577, toen de houten brug over de Vaart afgebrand werd door het Spaanse garnizoen uit Vilvoorde. Bij het begin van de Eerste wereldoorlog was de Verbrande Brug nogmaals het toneel van een tragische gebeurte-nis. Korporaal Tresignies werd er op 26 augustus 1914 door Duitse soldaten doodgeschoten toen hij de brug probeerde open te draaien om zijn Compagnie, 2de Jagers te Voet, de gelegenheid te geven het kanaal over te steken. Zijn gedachtenis wordt geŰerd met een gedenkplaat bij de brug.
    Route : Vanaf de "Verbrande Brug" volgen we de Westvaartdijk naast het kanaal, richting Willebroek Onderweg kijken we uit op het kasteeldo-mein Vroeneveld, gelegen aan de overkant van het water Kort daarna komen we in de wijk Sas te Humbeek en steken het kanaal over.
    Aan de overkant van het kanaal staan eenvoudige rijwoningen, waarvan de meeste verbouwd werden. Van een sas of sluis is er vandaag geen spoor meer. Die verdween in 1906 na de ingebruikname van een nieuwe sluis te Kapelle-op-den-Bos.
    De wijknaam bleef echter in gebruik. De betonnen hefbrug, ingehuldigd in 1968, brengt ons aan de overkant van het kanaal. Hier vervolgen we de route nog even richting Willebroek via de Oostvaartdijk, Enkele meters verder, op de hoek met de Klein Mechelstraat, bevindt zich een overblijfsel van een oud huis, waarin ooit het "Gerechtshof van Humbeek" ondergebracht was. Het werd rond 1700 gebouwd in opdracht van graaf Jacques Le Cocq, de toenmalige graaf van Humbeek. Zijn wapenschild, dat duidelijk naar zijn naam verwijst (cocq = haan) prijkt boven de deur. Even verder treffen we aan onze rechterhand het BOS VAN AA aan. Van een bos is echter niets te bespeuren. Het bos, genoemd naar een beekje dat er doorliep, mag dan wel gerooid zijn, in Zemst en omgeving staat deze plek nog steeds bekend als Bos van Aa.
    Route : We fietsen voorbij het Bos van Aa.
    Achter de dijk rechts van ons bevinden zich waterplassen als gevolg van zandwinning. De staat kocht hier 252 ha land-bouwgrond aan voor het opspuiten van baggerspecie, afkomstig van de uitdieping van het kanaal. Het zand wordt vooral gebruikt voor het maken van stortklaar beton en de aanleg van wegen. In verschillende delen van het Bos van Aa is een zeer waardevolle pioniersve-getatie tot ontwikkeling gekomen.
    Route : Weldra komen we aan de SLUIS VAN ZEMST.
    Deze vervangt sinds 1975 de oude sluizen van Willebroek en Kapelle-op-den--Bos en kan een duwkon-vooi tot 10 000 ton versas-sen. Ze is 205 m lang en 22 m breed en heeft een ver-val van 9 m. De bediening van de sluis gebeurt vanaf een toren, van waaruit de sluiswachter alle bewegin-gen van de schepen kan volgen.
    Route : Voorbij het sluiscomplex komen we aan een woonwijk in de zuidrand van Kapelle-op-den-Bos
    Het grote fabrieksgebouw aan her kanaal is dat van de bekende N.V Eternit, waar bouwmaterialen worden vervaardigd. Daar bevindt zich ook een ijzeren spoorbrug.
    Route : Rechtdoor fietsend komen we terug in Willebroek.