Inhoud | Vorige | Dit is de laatste bladzijde | Deze site is verouderd, recentere informatie vind je op www.eurekaonderwijs.be

Eureka MENINGEN VAN LEERLINGEN en OUDERS


Meningen van Leerlingen

De reden waarom ik hier naar school ben gekomen is dat ik een beetje dyslectisch ben en omdat ik moeilijkheden had met Nederlands en met studeren en met stress. In mijn vorige school plaagden ze mij met mijn Nederlands en ik werd rap kwaad. Dat vonden ze plezant. Ik vind het hier heel plezant dat ze mij hier beter hebben doen studeren. Hier plagen ze me veel minder. Ik raad kinderen met dyslexie en aandachtstoornissen aan hier te komen als ze moeilijkheden hebben met studeren. Nu mijn Nederlands verbeterd is vind ik het hier plezant. Spijtig dat je in deze school niet altijd kunt blijven. Eigenlijk ben ik bang om terug naar een gewone school te gaan, want ik denk dat ze me weer gaan plagen en ik aan de staart van de klas ga hangen.
11 jaar

Ik ging vroeger naar een gewone school. Daar werd ik vaak als dom en lui bestempeld. Daarna volgde ik type 8 - onderwijs. Daar vond ik het heel gemakkelijk en saai. Dan wilde mijn vader dat ik naar Eureka ging. Mijn moeder was er eerst een beetje tegen omdat het nogal ver was, maar nu ga ik al twee jaar naar Eureka en ik heb veel minder last met mijn dyslexie. In Eureka worden er veel verschillende manieren gebruikt om je te helpen met lessen en taken. Wanneer je een probleem hebt met een vak krijg je een les apart af mag je gebruik maken van de computers. Ook worden de boeken aangepast voor de leerlingen en ook worden er zelf cursussen gemaakt. Na een jaar Eureka kan je veel meer kans maken in een gewone school.
13 jaar

Hallo, ik zit in deze school omdat ik aandachtstoornissen heb. Ik vind deze school beter omdat ik hier niet word uitgelachen want iedereen heeft problemen. Vroeger zat ik in een andere school. Niet dat een slechte school was, maar ik had altijd slechte toetsen. Ik kon niet studeren. Voor rekenen heb ik hier altijd goed, voor Latijn (bah !) minder goed. Ik raad alle kinderen met aandachtstoornissen en dyslexie aan om naar deze school te komen, want ze is goed.
12 jaar

Ik ben een leerling van Eureka. Elke week kom ik van Brugge. Af en toe, eerder veel denk ik weer 'die lastige school'. Maar dan denk ik er meestal bij : als ik nu eens in een gewone school zou zitten, telkens de laatste van de klas zijn, nooit goede punten behalen, nooit iets volledig begrijpen, ... Maar binnen Eureka krijg je de kans ook eens goede punten te hebben en ook alles te begrijpen. Ook al krijg ik hier meer opmerkingen. Een van mijn grootste wensen is dat ik slaag. Het zal ook weer een grote verande-ring zijn om weer naar een gewone school te gaan na twee jaar Eureka.
13 jaar

Je leert hier hoe je moet studeren en hoe je je lange-termijn geheugen moet gebruiken. In het begin dacht ik dat ik zo’n lange tekst nooit van buiten zou kunnen leren maar nu kan ik het wel.
12 jaar

Maar ook ...
... het is een strenge en moeilijke school... je krijgt veel huiswerk en lessen die je moet leren... elke dag krijgen we taken... elke maandag zijn er toetsen van alle vakken... ook in de vakanties moeten we werken... soms zijn de leerkrachten zeer streng en dan is het meestal werken geblazen...er moet veel leerstof worden gezien...
...ik zou graag hebben dat er meer meisjes naar onze school komen...
...zwemmen en turnen vind ik fijn…

Meningen van Ouders

Het sterke punt voor ons is geweest dat we bij Eureka eindelijk terecht konden voor bruikbaar en professioneel advies voor onze zoon die zwaar dyslectisch was en schools totaal opgegeven had. Het grote voordeel is dat je als ouders de kenmerken van ‘probleemkinderen’ zo goed leert kennen en onderkennen dat je eigen deskundigheid toeneemt Dit gevoel neemt nog toe, nu onze zoon sinds twee jaar terug in een gewone school zit.
Het is en het blijft nog steeds een doolhof. Maar je hebt geluk dat je op de muur of op de vloer hier een daar een richtpunt vindt. Je voelt je niet meer hopeloos, maar je hebt oriëntatiepunten.
Als ouders hebben wij het meest geleerd. Wij hebben de kracht gevonden om in onze omgeving naar buiten te durven komen met onze zoon en zijn dyslexie.

Onze zoon heeft vooral zich leren houden aan afspraken. We kunnen nu rustig met hem overleggen Hij neemt zijn studies in eigen handen, hoewel hij nog steeds in de wolken leeft.

Onze dochter is nu gelukkig. Ze werkt hard voor de richting die zij zelf heeft gekozen. Ze heeft nu meer zelfvertrouwen.

Wij herkennen in onze zoon meer en meer het kind dat hij was. De laatste jaren was hij een moeilijk kind met wie nog moeilijk te praten vieL Nu kan hij weer lachen en spelen.

Wij hebben onze leefstijl moeten aanpassen. De vele herhalingen in het weekend hebben mijn man en mij ertoe aangezet het werk te verdelen. Mijn man is op die manier meer betrokken geraakt bij de opvoeding van de kinderen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar toch varen alle kinderen er goed bij. Door er samen aan te moeten werken, kunnen we er ook beter over praten.

Ons kind moet elke morgen vroeg opstaan om naar school te gaan. Toch gaat het graag. Het voelt er zich begrepen en niet meer alleen met zijn problemen.

De vorderingen van onze zoon zijn heel groot. Wij hadden nooit verwacht dat hij op één jaar tijd zoveel zou bijleren. Hijzelf is heel erg veranderd en ‘groter’ geworden.

Ik hou niet van oudercontacten. Hier heb ik echter altijd iets bijgeleerd. Jullie ervaring en praktische kijk heeft mij veel bijgebracht, ook in mijn werk.

Maar ook...
... het is een strenge school ... de leerlingen zijn druk ... het is hard werken, ook voor de ouders ... het is ver en vroeg opstaan ... waarom is dit onderwijs niet gesubsidieerd?


 top | Dit is de laatste bladzijde | Meer Inlichtingen | Andere sites over het zelfde onderwerp